NO ONE IS BORED HERE, BUT EVERYTHING IS BORING
Exhibition view. From the left: Veronika Olejárová: Fasten your seatbelts!, installation, 2023. Pamela: Moorning, noon. Installation, 2023. Minami Nishinaga: Holy crop!, installation, 2023. Photo: Pavel Petrov, OGV Jihlava.
EN DIRECT / Exposition collective No one is bored here, but everything is boring avec Pamela, Veronika Olejárová, Minami Nishinaga, jusqu’au 14 janvier 2024, Alternativa gallery, Regional gallery of Highlands, Komenského 10, Jihlava, Czech Republic.
Commissariat Anežka Januschka Kořínková
Le titre de l’exposition fait référence à un essai de 2014 du théoricien et philosophe décédé Mark Fisher, dans lequel il affirme que le capitalisme dans sa forme actuelle a éradiqué l’ennui, mais n’a pas réussi à se débarrasser des gens qui s’ennuient.
Le concept de l’exposition préparée pour OGV s’appuie sur l’idée que l’ennui est un compagnon indissociable de nos vies. Il s’agit d’une condition enveloppante qui couvre tout l’horizon, et ce parfaitement. C’est pourquoi c’est si désagréable. L’ennui consume notre être, nous sentons que nous ne pouvons y échapper. Mais c’est notre capacité à concentrer ce qu’il attaque. C’est la distraction sans fin inhérente au cyberespace capitaliste. Si l’ennui est une concentration vide, il peut être contrebalancé par des formes de concentration plus positives, que le capitalisme ne peut offrir. Au lieu de nous offrir quelque chose de fascinant, cela ne fait que nous distraire de notre propre ennui.
Aujourd’hui, nous consacrons des ressources considérables à lutter contre l’ennui. La valeur du marché mondial du divertissement et des médias devrait atteindre 2 600 milliards de dollars en 2023. Grâce aux progrès technologiques de ces dernières années, nous avons toute l’histoire du divertissement à portée de main, ce qui a aggravé la situation.
Tout a déjà été là, plus rien ne nous surprendra. Nous nous ennuyons davantage parce que nous sommes bombardés de stimuli potentiellement excitants, mais ils ne peuvent pas devenir plus intenses et plus amusants. Apparaissent alors de plus en plus de brèches, dans lesquelles on a l’impression de sombrer de plus en plus dans un ennui, que l’on réconforte paradoxalement de la même manière. L’ici et maintenant nous manque.
On pourrait dire que le vieil ennui causé par les circonstances momentanées nous manque presque. Les files d’attente interminables sans téléphone portable à la main, les longues nuits après la fin de la diffusion des trois programmes télévisés. Pour Veronika Olejárová, ces moments de soi-disant ennui situationnel sont associés aux déplacements dans les transports publics, lorsqu’elle est obligée de rester au même endroit, de regarder vers l’avant et de laisser couler ses pensées auxquelles elle ne peut échapper. Elle a installé des sacs de siège avec ceintures de sécurité dans l’espace de la galerie lorsqu’elle a décidé de transmettre également cette expérience d’ennui au public. Asseyez-vous, posez votre téléphone, attachez votre ceinture de sécurité et partez.
L’ennui est partout, mais personne ne s’ennuie ici. Le travail de Pamela est un exemple d’un tel état d’esprit, présentant ses dessins au pastel créés pour accompagner le visionnage ou l’écoute de romans policiers. Avec le développement de la technologie contemporaine et l’essor des médias sociaux, nous nous sommes habitués, ou avons été contraints de nous sevrer, à nous concentrer sur une seule activité à la fois. Cela ne nous satisfait plus. La façon dont les œuvres de Pamela sont installées peut être lue comme la révélation de couches d’ennui. Depuis le niveau existentiel, demandant le sens des choses et des événements, décrivant des états que nous, en tant que personnes ennuyées, connaissons bien, jusqu’aux photographies réalisées à partir de l’observation par l’artiste des choses et de leurs relations les unes avec les autres. Pamela crée ainsi des photographies, parfois humoristiques, qui en même temps ne nous surprennent pas par leur contenu. Parce que tout est déjà là.
La lutte imaginaire contre l’ennui en tant qu’exploit de la société moderne est ensuite racontée dans l’histoire d’un agriculteur imaginaire, représenté dans Holy Cröp ! par l’auteur Minami Nishinaga elle-même. Ici, l’agriculture est considérée comme une métaphore de la recherche et du jeu avec les peurs dans nos esprits. Elle peut être remplacée par toute autre activité que nous choisissons de faire pour échapper au sentiment d’ennui, au vide qui sommeille en nous. La protagoniste principale de la vidéo réussit même tellement bien dans son agriculture qu’elle parvient à remporter assez régulièrement le prix du meilleur agriculteur* de l’année. Préférerions-nous que les soucis occupent notre cerveau pour tenter d’éviter l’ennui ou de l’accepter ? La lune qui nous regarde d’en haut ne nous juge pas, quelle que soit la manière dont nous choisissons.
The exhibition project’s title refers to a 2014 essay by the deceased theorist and philosopher Mark Fisher, in which he argues that capitalism in its current form has eradicated boredom, but has failed to get rid of bored people.
The concept of the exhibition prepared for OGV builds on the idea of boredom being an inseparable companion of our lives. It is an all-enveloping condition that covers the entire horizon, and does so perfectly. That is why it is so unpleasant. Boredom consumes our being, we feel we cannot escape it. But it is our ability to concentrate what it attacks. It’s the endless distraction inherent in capitalist cyberspace. If boredom is empty concentration, it can be counterbalanced by more positive forms of concentration, which capitalism cannot offer. Instead of giving us something fascinating, it only distracts us from our own boredom.
Today, we spend considerable resources fighting boredom. The value of the global entertainment and media market is set to reach $2.6 trillion in 2023. As a result of the technological advances of recent years, we have the entire history of entertainment at our fingertips, which has made the situation even worse.
It’s all been here before, nothing will surprise us anymore. We are experiencing more boredom because we are bombarded with would-be-exciting stimuli, but they can’t get any more intense and fun. Therefore appear more and more gaps, in which we feel like we are sinking into more and more boredom, which we paradoxically comfort in the same way. We miss the here and now.
One could say that we almost miss the old boredom caused by momentary circumstances. The endlessly stretching queues without a mobile phone in hand, the long nights after the three-programme TV broadcasting has finished. For Veronika Olejárová, these moments of so-called situational boredom are associated with travelling in public transport, when she is forced to stay in one place, looking ahead and letting her thoughts flow, which she cannot escape. She installed seat bags with seat belts in the gallery space when she decided to convey this experience of boredom to the audience as well. Sit back, put down your phone, fasten your seatbelt, and go.
Boredom is everywhere, yet no one is bored here. Pamela’s work is an example of such a state of mind, presenting her pastel drawings created as an accompaniment to watching or listening to detective stories. With the development of contemporary technology and the rise of social media, we have become accustomed, or were forced to wean to focus on only one activity at a time. It does no longer satisfies us any more. The way Pamela’s works are installed can be read as uncovering layers of boredom. From the existentiall layer, asking for the meaning of things and events, describing states that we as people experiencing boredom know well, to photographs made by the artist’s observation of things and their relationships to each other. Pamela thus creates photographs, sometimes humorous, which at the same time do not surprise us with their content. Because everything has already been there.
The imaginary struggle against boredom as an achievement of modern society is then told in the story of an imaginary farmer, portrayed in Holy Cröp! by the author Minami Nishinaga herself. Here, farming is thought of as a metaphor for searching and playing with the fears in our minds. It can be replaced by any other activity we choose to do to escape the feeling of boredom, the emptiness within us. The main protagonist in the video is even so successful in her farming that she manages to win the award for best farmer* of the year quite regularly. Would we rather prefer the worries occupying our brains in an attempt to avoid boredom or put up with it? The moon watching from above doesn’t judge us, whichever way we choose.
Exhibiting artists: Pamela, Minami Nishinaga, Veronika Olejárová
Curator: Anežka Januschka Kořínková
Veronika Olejárová (*1999) is a recent graduate of the Studio of Free Art I at the Prague UMPRUM under Dominik Lang and Edith Jeřábková, a visual artist and cultural worker. In her free work, she intuitively searches for moments that surround her as an individual, but also society, and where she feels the need to process them the most. She was an active member of the performance collective Collective Inactions. She has collaborated on the set design for the Studio Hrdinů theatre (The Last Chapter in the History of the World, My Empire from This World) and the set design for choreographer Natalia Vackova. In 2021, she co-founded the studio community Incubator Krenovka.
Pamela (*1991) graduated from the Academy of Fine Arts in Prague in the New Media II studio. In her artistic practice, she has been mostly involved in photography and installation, but in recent years she has returned to the medium of drawing. She has presented her work in Czech independent galleries and abroad (e.g. Amsterdam, Dusseldorf). In 2017, she was a finalist in the Startpoint international thesis competition. In 2018, she was in residence at the Egon Schiele Art Centre in Český Krumlov and in 2020 she completed an international residency as part of Brno Artists in Residence, at the Arsenal Gallery in Poland. In 2013-23 she was part of the organizational and curatorial collective of the City Surfer Office gallery. Pamela is currently working on her own work, curating the AB3 Roastery residency programme with artist Epos 257 and working for cultural organisations as a producer.
Minami Nisnihaga (*1995), originally from Japan, graduated from the Studio of Sculpture of Dominik Lang and Edith Jeřábková at UMPRUM in Prague. In her artistic work, she seeks to understand the essence of life through her anthropological background and her innate obsession with small details in life, language and social interactions, which she expresses through her art. She communicates these cultural and social insights to her audience through food, building miniature sculptures, video and objects. One day she would like to become a poet, but for now she is only a « potetic » or « poetic ».
Nobody is bored here, but everything is boring at Alternativa gallery @ogvjihlava
Artists:
Pamela @pamelajebatman
Veronika Olejárová @olejvera
Minami Nishinaga @sushinicko